Thursday, June 18, 2009

PENGENALAN DUSUN TINDAL


Sebenarnya apakah yang dimaksudkan Bangsa Dusun Tindal? Dusun tindal adalah satu etnik yang menghuni daerah Kota Belud..
Dusun diambil dari perkataan kaum /masyarakat DUSUN yang merupakan etnik terbesar di negeri Sabah.Dusun meliputi banyak sub etnik kecil yang berkongsi adat dan budaya yang sama.sekarang ia dikenali sebagai KDM.Kaum Dusun Tindal ini adalah salah satu sub etnik daripada perkataan DUSUN itu..

Apakah yang dimaksudkan Tindal? Tindal menurut bahasa kaum dusun adalah atas/diatas/darat.Jadi sebenarnya kaum Dusun Tindal ini dikenali sebagai orang darat/orang bukit/orang yang tinggal di darat.

Kadang2 masyarakat lain seperti Bajau lebih selesa memanggil orang dusun Tindal/atau Dusun KB ini sebagai Idaan/ sama talun. Sebab itu kalau saudara/i datang ke KB dan bertanya kepada masyarakat lain, mengenai masyarakat dusun Tindal mungkin mereka akan mengatakan orang dusun sebagai orang Idaan/ Sama talun..

itulah sedikit sebanyak penerangan saya mengenai masyarakat Dusun Tindal ini..(pandangan peribadi),jadi siapa yang kurang setuju..sorry nopo tompinai. terima kasih sajalah kerana membaca..

No comments:

Post a Comment